اهمیت طبقه بندی کالا در گمرک

از لحاظ هر واردکننده، یا صادرکننده کالا بسیار مهم است که شماره تعرفه گمرکی، یا کد هشت رقمی کالایی که می خواهد وارد یا صادر نماید را بشناسد

این کد یا شماره تعرفه که در سامانه طبقه بندی کالا در کشور مبتنی بر یک سامانه بین المللی،موسوم به

HS=Harmonaized system یا سامنه هماهنگ شده است که به پیوست کتاب قانون و مقررات صادرات و واردات که هرساله از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت(وزارت بازرگانی سابق)منتشر و در دسترس عموم قرار می گیرد.در مقابل هر شماره هشت رقمی،شرح کالا،و ستون های مثلأ برای درج نرخ تعرفه یا حقوق ورودی گذاشته اند.بدین ترتیب با دانستن شماره تعرفه امکان مراجعه به کتاب و اطلاع از مقررات،شامل حقوق ورودی،عوارض،شرایط ورود،وسایر نکاتی که ممکن است برای آن شماره یا کدکالا پیش بینی و یادآور شود، برای مخاطب امکان پذیر خواهد بود.

این شماره ها یا کدهای هشت رقمی پیش از هر اقدامی برای وارد یا صادرکردن مورد استفاده قرار می گیرد، و تازمانی که کالا از گمرکترخیص شود، کاربرد دارد و برای اخذ مجوزها،در واردات برای ثبت سفارش کالا،در گمرک به هنگام اظهار کالا، وحتی بعد از ترخیص کالا از گمرک ممکن است مورد استفاده و استناد قرار گیرد.

این مجموعه ضمن آشنایی با تعاریف و ساختار تعرفه HS ،چگونگی استفاده از قواعد و یادداشت ها و دسترسی به تعرفه صحیح را فرا خواهیدگرفت.

استعلام تعرفه از گمرک ایران(دفتر تعرفه)

دفتر تعرفه گمرک ایران مرجع صلاحیت داری است که می توانید پیش از سفارش کالا یه آنجا مراجه کنید و با ارائه اطلاعات کامل درباره کالایی که قصد ورود آن را دارید، از شماره تعرفه آن که به وسیله این دفترکتبأ در اختیار شما گذاشته می شود، مطلع و تا حدودی مطمئن شوید.

قید عبارت«تاحدودی»، به این دلیل است که بعید نیست حتی با استعلام از دفتر تعرفه،در هنگام مراجعه به گمرکی که کالا در آن جا وارد شده، با واکنش منفی روبه رو شوید، یعنی آن گمرک با وجود نامه کتبی گمرک ایران (دفترتعرفه)،شماره تعیین شده را نپذیرد،بنابراین برای این که از رویارویی با چنین وضعیتی جلوگیری کنیم،بهتر است در همان زمان تسلیم، تقاضای تعیین تعرفه اضافه نمایید که پس از تعیین تعرفه، برای صدور رای مشورتی، این نظر به کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی نیز ارسال شده و نظر این کمیسیون به صورت یک رآی مشورتی صادر می شود.

حسن این کار این است که در چنین شرایطی چنانچه از تاریخ ابلاغ رأی تا یک سال برای یک بار گشایش اعتبار باید، الزامأ گمرک باید کالا را با همان تعرفه استعلام شده متکی به رأی مشورتی بپذیرد.

استعلام تعرفه از گمرک محل نگهداری کالا

اگر هنگامی که کالا در گمرک موجود بوده، ولی قبل از تسلیم اظهارنامه،بخواهیم نخست نظر گمرک  محل را جویا شویم، صاحب کالا با نماینده قانونی او، با ارائه اسناد کامل، که دلالت بر تعلق و مالکیت صاحب کالا باشد، و پرداخت هزینه تعیین تعرفه، می تواند نظر مشورتی گمرک را استعلام نماید.بدیهی است اگر خواسته باشد، جنبه جدی تری پیدا کند و الزام آور باشد، می تواند ارجاع به کمیسیون رسیدگی به اختلاف گمرکی را درخواست نماید.

تعریف ارزش کالاهای ورودی در گمرک

از وظایف اصلی گمرک، وصول حقوقی ورودی، عوارض و مالیات ها در مورد واردات قطعی به کشور است.

عوامل اثر گذار در تعیین این حقوق، عوارض و مالیات ها عبارتند از:

۱)بهای صادراتی (ارزش خرید کالا در مبدأ) که در عین حال «ارزش معاملاتی واقعی» باشد.

۲)اجزای دیگری که با این بهای صادراتی باید جمع و مبنا قرارگیرد، مثل کرایه حمل از مبدأ تا مقصد بارنامه و بیمه باربری

۳)مقدار کالا (وزن و تعداد)

۴)زمان ورود به کشور یا گمرک

۵)کد یا شماره هشت رقمی که در کتاب مقررات صادرات و واردات برای هر کالای معین پیش بینی شده است.

۶)نرخ تعرفه کالا

۷)سایر موارد مؤثر در تعیین وصولی های گمرک

به ترتیب به هر یک از این عواملل به منظور تعیین مبنایی برای وصول آنچه گمرک طبق قانون موظف شده، اشاره خواهیم داشت.

۱- بهای صادراتی

بهای صادراتی یا ارزش خرید کالا در مبدأ، یعنی ارزشی که صادر کننده در تاریخ معین برای کالای معینی بهد تمامی مشتریان از یک کشور، برای ورود به آن کشور بدون هرگونه تبعیضی عرضه می کنند.

۲-اجزای ارزش گمرکی

برای مقاصد گمرکی، «ارزش گمرکی» باید علاوه بر «ارزش صادراتی» یعنی cost که به سه صورت زیر است:

FCA

C                    FOB

FAS

هزینه حمل از مبدا تا مقصد بارنامه یعنی :

F=Freight

هزینه بیمه باربری:

I=Insurance

به آن افزوده می شود.بدین ترتیب ارزش گمرکی شامل:

C+I+F

Cost+ Insurance+ Freight

است.در صورت تعلق هزینه های دیگری که تا حصول به مقصد بارنامه (اولین دفتر گمرکی) به عمل آمده، همچنین هزینه هایی که ممکن است در رابطه با علامت بازرگانی، حق امتیاز نقشه و سایر حقوق مشابه پرداخت شود، در حقیقت ارزش گمرکی به صورت زیر در می آید:

CV=CIF+X

۳)مقدار کالا

ارزش کالا با مقدار کالا نسبت مستقیم دارد، به عبارت دیگر، مقدار کالا تعیین کننده ارزش کالای ورودی است، بنابراین در ارزش گذاری تعداد یا مقدار کالا مورد توجه قرار می گیرد، به طوری که در پاره ای از موارد لازم است کالا شمارش یا اندازه گیری شود،برای مثال، اگر محموله وارداتی، پارچه باشد و ارزش معاملاتی برای هر یارد معادل هشتاد سنت (هشتاد صدم دلار) باشد،لازم است مقدار کالا (متراژ) و همچنین وزن متر مربع و عرض منسوج برای محاسبه مقدار واقعی در گمرک معلوم باشد تا به ارزش کل کالا دست یابد.

در پاره ای موارد، مقدار کالا (کالاهای جاذب رطوبت) در گمرک مقصد، بر خلاف اسناد خرید و حمل، بیشتر یا کمتراز مقدار معاملاتی است که ممکن است این موضوع متناسببا شرایط محیطی و حمل ونقل به وجود آمده است.در چنین شرایطی قطعأ وزن یا مقدار کالا همان است که در مبدأ صدور و در هنگام آماده شدن برای تحویل به خریدار یا به طور کلی تحت شرایط گروه F اینکو ترمز بوده است، نه آنچهد بعدأ در اثر حرارت یا رطوبت کاسته یا افزوده می شود.

۴)زمان ورود به کشور یا به گمرک

این عامل در رابطه با ارزش کالا یا مقدار کالا نیست، بلکه به نرخ حقوق ورودی حاکم در زمان ورود کالا به کشور یا به گمرک مربوط می شود که در هر حال می تواند در میزان حقوق ورودی کالای مشابه از هر لحاظ در دو زمان مختلف یکسان نباشد.

۵)کد کالا

درست بودن شماره هشت رقمی موسوم به کد کالاذ یا (HS Code) یا شماره تعرفه گمرکی کالا در رابطه با وصولی های گمرک بابت حقوق ورودی و عوارض بسیار اهمیت دارد، زیرا نرخ های حقوق ورودی بر حسب شمارش یا کد هشت رقمی کالا در جدول ضمیمه مقررات صادرات و واردات تعیین شده است.

برای اطلاع از کد کالا، به اسناد مربوطه به محموله وارداتی مثل:

-فرم ثبت سفارش کالا

-پیش فاکتور

-سیاهه خرید

می توان مراجعه کرد.در عین حال صاحبان کالا به طور قطع تا از شماره یا کد هشت رقمی کالای موضوع سفارش اطمینان نیابند، اقدامی انجام نخواهند داد.

۶)نرخ تعرفه

در بیشتر موارد، حقوق ورودی بر اساس ارزش گمرکی محاسبه و دریافت می شود.به عبارت دیگر «حقوق ورودی» ارزشی است، به عنوان مثال، برای خودرو، این حقوق نود درصد است، یعنی ارزش گمرکی هرچه باشد، نود درصد آن را حقوق ورودی تشکیل می دهد.علاوه بر این، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض نیز به همین ترتیب درصدی از مجموع حقوق ورودی و ارزش کالاست.

این نوع تعرفه به «تعرفه ارزشی» موسوم است.ممکن است وزن کالا یا واحد متعارف دیگری از کالا، مبنای حقوق ورودی قرار گیرد یا ترکیبی از این دو و یا «حداقل حقوق ورودی» ملاک محاسبه باشد.در حالت اخیر، دو تعرفه ارزشی و وزنی و یا واحدی هر کدام را که به نفع دولت باشد، در نظر می گیرند.

۷)سایر موارد موثر در تعیین وصولی های گمرک

معافیت ها و تخفیف های قانونی، وجود ترجیحات تعرفه ای با کشور یا کشور های طبق موافقت نامه های دو یا چند جانبه، بروز خسارت به کالای ورودی ، پیش از خروج از گمرک، از دیگر مواردی است که در نتیجه نهایی حقوق ورودی تاثیر دارد.

Leave a comment